Rapport Arktiska Sverige – Fjällräv

Fjällrävsvalp med pälstäckning som vuxna fjällrävar.

Fjällrävsvalp med pälstäckning som vuxna fjällrävar.

Fältarbetet kring fjällräv har nu gått in i fas två med återbesök till nästan alla bebodda fjällrävslyor som hittades under sommaren inventering under juli månad. Under de senaste 15 dagarna har jag återbesökt och övernattat vid flertalet bebodda lyor i Helagsfjällen.

Vid återbesöken så räknas alla valpar igen samt återfångas för att hur de växt till. De flesta valpar har växt till bra och väger nu mellan 1600-2500g jämfört mot i första halvan av juli då de vägde mellan 600-1200g. Överlevnaden har generellt varit god men vissa lyor har drabbats hårt och flera valpar har försvunnit. På den i Sverige sydligaste bebodda lyan har minst 6 av 8 valpar dött. Den exakta dödsorsaken är svår att bestämma, men kan bero både på predation (jakt) av örn, rödräv likväl av olika sjukdomar och parasiter. Detta är en av de forskningsfrågor som vi arbetar med inom projektet att utreda vilka valpar som överlever och möjliga dödsorsaker.

Den högsommarvärme som var tidigare under sommaren är nu borta från fjället och har bytts mot höstluft. De flesta nätter har det varit +2-3C grader varmt men några frostnätter har förekommit. Detta återspeglas givetvis på fjällets utseende och höstfärgerna börjar nu långsamt att tåga in på fjället och i fjällbjörkskogen. Om ett par veckor kommer troligen hösten gjort sitt intåg på allvar med all dess färgprakt. Höstens intåg innebär även ganska mycket förändring i arbetsrutinerna. Sommarens ljusa nätter är ett minne blott och mörkret infaller nu mellan kl 9-10 på kvällen. Även fjällrävsvalparna börjar ändra beteende och övergår mer och mer till nattaktivitet. Speciellt dagar med blåst och regn kommer rävarana sällan ut före klockan 21 och man får en intensiv timme för att lyckas räkna rävarna, samt att lyckas se vilka öronmärken de har (vilka de fick vid sommarens öronmärkning). Speciellt svårt är det att skilja blått från grönt och orange från rött. Men skiner solen kommer rävarna fram redan runt klockan sex och man får en angenäm kväll med att observera, räkna och bara njuta av djurens uppträdande.

Under onsdagsnatten (27/8) hade jag tyvärr inbrott i tältet, med följden att jag fick en kastrull diskad. Jag vaknade med ett ryck av att det rörde sig i yttertältet varvid jag försiktigt öppnade dragkedjan, varvid jag stod öga mot öga (egentligen låg jag ju nyvaken i sovsäcken) med en fjällrävsvalp ivrigt slickande i min odiskade kastrull med vegetarisk färssås. Vi tittade en stund på varandra varvid räven lugnt fortsatte att diska min kastrull. Senare under natten hörde jag hur en räv snubblade på en av mina tältlinor och fräste lika irriterat som jag brukar göra när jag snubblar för tionde gången i rad. 

I övrigt har det varit full fart på fjället både med vandrare och från den 25 augusti även ripjägare. Från i måndags har helikoptertrafiken ökat markant med jägare samt att det smäller ständigt i fjärran. Detta innebär dock inte så mycket för mig då alla områden runt bebodda fjällrävslyor är avlysta från småviltjakt. Detta är främst för att skydda valparna från jakthundar som används vid ripjakten.

Just nu har jag gjort en natts stop i Östersund för at tvätta och torka lite kläder innan jag imorgon, söndag, åker vidare för att besöka lyorna i Borgafjäll. Jag räknar med att starta i Stekenjokk och sedan vandra öster ut i ca 10 dagar. Jag hoppas på bra väder och att rävarna inte går över allt för mycket till att vara aktiva på natten. Efter det blir det Ammarnäs och Vindelfjällen där jag kommer att skicka nästa rapport.
Tomas Meijer, doktorand vid Zoologiska inst., Stockholms universitet
Tandsbyn, Jämtland 2008-08-30

Leave a Reply

